dilluns, 19 de juliol del 2010

Santa Madrona escolta sarsuela!!!



Quan jo era petita al Poble-sec recordaven temps en què les festes majors eren sonades i unitàries. En la meva època ja havien anat de baixa, encara que alguns carrers les continuaven celebrant amb èxit. En tot cas no era 'la festa major del Poble-sec' sinó que eren les festes del carrer de Mata, del carrer de la Puríssima i d'altres. Fins i tot, després de la guerra civil, s'havia arribat a celebrar alguna 'festa major del Paral·lel'.

Hi havia barris envejables, sobretot Gràcia, que excel·lien en el manteniment de les seves festes, en dates concretes i assenyalades. Una de les característiques durant anys, és la meva opinió, del Poble-sec, ha estat un fort component àcrata, cosa que ha tingut aspectes positius i negatius. Recordo una època, cap allà els 80, en què hi havia carrers que feien festa -pocs- i molts que no en feien. Tot plegat depenia de la voluntat variable dels veïns i també era freqüent que un any un carrer fes festa i l'any següent no en fes. 

Fins i tot recordo haver escoltat, en aquells anys, a Maragall, aleshores alcalde de Barcelona, que demanava unitat als barris per a les celebracions de festes en unes mateixes dates i posava com a exemple de disbauxa desorganitzada, precisament, el Poble-sec.

Per aixó estic molt orgullosa del present. Ja fa anys que, millor o pitjor, la Festa Major (ara l'escric amb majúscula de forma conscient) se celebra de forma unitària, pels volts de Sant Jaume. Compta amb un ventall d'activitats per a tots els gustos i crec que ha millorat i que molts dels seus problemes s'han anat arranjant amb bona voluntat, paciència i ganes de col·laborar. Hi ha, com sempre, associacions i iniciatives que es fan i es desfan però també n'hi ha de molt antigues, que han celebrat vint, trenta o molts més anys. Tot això, que al jovent li pot semblar normal a mi em sembla un miracle i crec que s'ha de tenir en compte i valorar com cal.

Un dels meus actes preferits és la sarsuela del diumenge, hi anem la gent gran, però gosaria dir que fins en la gent gran hi ha un cert recanvi generacional pel fet que ningú no és etern i des que es va començar a celebrar aquest concert he vist desfilar cap al més enllà moltes persones estimades i conegudes, com els meus mateixos pares i molts amics de la seva generació. 

L'església de Santa Madrona mereixeria una remodelació integral, és avui un dels nostres signes d'identitat i ara ja hem superat força les reticències anticlericals del passat. També l'església -alguns sectors- han canviat i al barri hem tingut sort amb els nostres darrers capellans. Admeto que sóc descreguda i agnòstica però avui valoro molt la tradició i la història i no sé si el Poble-sec seria el mateix sense el gran campanar de la nostra esglèsia-catedral que ja té més de cent anys i que tantes patacades ha rebut per totes bandes. I que, per cert, mereixeria una campanya per a la seva remodelació, conservació i restauració... no us sembla? Somnio un arranjament integral, que refaci les pintures murals i els altars, tanqui les esquerdes i fins i tot ens deixi pujar a contemplar el barri des del seu campanar, amb la seva punxa de ceràmica refeta. Somnio en fer un itinerari de CERHISEC i explicar la nostra petita història des del campanar de Santa Madrona... Serà possible algun dia???

Crec que escoltar la gent de La Antorcha, que tenen un gran mèrit, cantar sarsuela en el marc de l'altar major de Santa Madrona és un gran privilegi. Ja fa anys que dura, aquest acte, i espero que en faci molts més i que jo ho pugui veure fins que Déu, el destí o la biologia em traspassin a la dimensió desconeguda on tots ens reunirem al capdavall.

No disposo de gravació en directe del concert, però en homenatge penjo una altra versió de Luisa Fernanda, (Cuanto tiempo sin verte, Luisa Fernanda/ Faustino Arregui, Selica Pérez Carpio, Marcos Redondo). Marcos Redondo, per cert, era propietari d'una casa de pisos al Paral·lel.

divendres, 16 de juliol del 2010

FESTA MAJOR, 2010!!!!!!!!!



A la web de la COORDINADORA us podeu descarregar el programa de la FESTA. També el trobareu a la revista ZONA SEC i a moltes entitats, botigues i associacions del barri, així com a la BIBLIOTECA.

dijous, 1 de juliol del 2010

La nostra petita Rambla: Cesk Freixas

La setmana passada, a Batea es va poder escoltar Cesk Freixas, un cantant en alça que, com sabeu, en una de les seves cançons menciona el barri i la nostra petita Rambla. Per la Festa Major tornarà al Poble-sec, per cert!


dimarts, 15 de juny del 2010

L'alcalde al barri!!! (14 de juny de 1882)






El último domingo, el señor alcalde don Francisco de Paula Rius y Taulet, acompañado del teniente de alcalde don Ignacio Pons, giró una visita á la barriada de Santa Madrona con objeto de enterarse personalmente de las necesidades de aquella zona. En compañía de varios propietarios de dicha barriada y de las Huertas de San Beltran examinaron el terreno, convenciéndose de la necesidad  de la apertura y urbanización de la calle del Paralelo, y de la construcción del trozo de cloaca de la misma, para dar salida á las aguas sucias y pluviales de las calles de Magallanes, Cabañes y Salva. También se le hizo ver al señor Rius y Taulet la conveniencia de procurar el desvío de las aguas procedentes del torrente de la Font Trobada y de hacer desaparecer el foso que hay al extremo de la calle del Conde del Asalto.

El señor Alcalde dio las oportunas disposiciones al señor ingeniero para instalar el alumbrado en la calle de Canals hasta la de Vila y Vilá, mandó quitar las humedades que la fuente de Blay produce y arreglar en lo posible la rasante de la calle de Cabañes para que los carruajes puedan subir por ella y dispuso el desmonte de la calle de Cano entre las del Rosal y Salvá. Al propio tiempo se resolvió verificar el arreglo de la calle de la Cruz de los Canteros entre la de Magallanes y la de Cano.

Asimismo, al visitar el barrio de Santa Madrona, quedó resuelto el estudio de un plano que responda a todas las necesidades del mismo, habiendo manifestado el señor Rius y Taulet que el Ayuntamiento que preside tiene el propósito de concluir la apertura y urbanización de la calle del Paralelo y de dar mayor impulso a las obras de las calles del Paseo de San Juan y de las Cortes.

La Vanguardia, 14 de juny de 1882

(El carrer Canals era el tram de dalt de l'actual Nou de la Rambla i sembla que el nom del carrer Elcano era 'Cano', possiblement el d'un propietari. La proximitat amb Magallanes devia fer reconvertir el topònim urbà en un de 'més famós')

dilluns, 14 de juny del 2010

Cobles CERHISEQUERES POBLE-SEQUINES



Vint anys de Coordinadora,
de treball i associacions,
bé mereixen un pastís
dels més fins i dels més bons.

Nens i nenes molt alegres
ens regalen els seus cants,
venen de terres llunyanes
i són els nous catalans.


La parada més històrica
i reeixida del barri,
on es guarda la memòria
sense fer massa xivarri.




Antigues fotografies
amb públic assegurat.
-Quantes coses que passaven!
-Deunidó, com hem canviat!


La gent arriba contenta
al cor del gran Paral·lel,
aprofitem el matí
que hi ha alguns núvols al cel.



És aturada obligada
fer una foto amb els gegants,
que n'hi ha molts a Barcelona
però caps de tant elegants.






La cosa s'anima massa
ja no podem caminar,
ens trobem molts coneguts
per poder riure i xerrar.





Tothom comenta i pregunta
i així ens anem fent més savis
i aprenent moltes més coses
d'aquells temps dels nostres avis.


I amb el so de les sardanes
després de ballar tothom,
recollim la paradeta
i ens anem a fer non-non.


Evidentment, la festa va continuar, però jo ja m'havia retirat. Trobareu moltes més fotografies, excel·lents, al blog de l'amic Juan Antonio.

dimecres, 9 de juny del 2010

Festa grossa el dia 12!!!!!!










Com hores d'ara tothom sap o hauria de saber, dissabte, dia 12, es farà durant tot el dia una gran festa, amb el Paral·lel tancat per a vehicles, des del carrer Margarit fins a Palaudàries. La promoció de la gran activitat ha estat a càrrec de la Fundació El Molino, una empresa en la qual participa gent d'empenta i que té la intenció de revitalitzar l'avinguda del Paral·lel amb la revifalla del teatre El Molino i després, possiblement, d'altres com l'Arnau.

FEM ha fet esforços lloables per explicar el seu projecte a tots els sectors implicats, que són molts i diversos. En el tema del Paral·lel hi convergeixen tres barris de Barcelona. A més del Poble-sec, el Paral·lel toca al Raval i al barri de Sant Antoni. Però crec que, d'alguna manera, potser és el Poble-sec el més afectat de prop i per tradició i història en aquest tema. FEM compta també amb una web molt interessant dedicada al Molino i al Paral·lel, Molinolandia, amb un gran nombre de dades i imatges que evoquen el passat i reivindiquen un futur més brillant per a la zona.

El projecte també ha propiciat algunes reticències, en ser privat i molt ambiciós. Estem en uns anys en els quals certs sectors més o menys progres veuen el dimoni en qualsevol projecte empresarial privat. Però la política de subvencions públiques també és força corrupta en ocasions i molt parcial gairebé sempre. A més, acaba per funcionaritzar els espais, amb horaris tancats i manca d'implicació, ja que els gestors són gent a sou  que poden ésser canviats en qualsevol moment, segons calgui i convingui i que no sempre poden desenvolupar la seva iniciativa. 

És cert que de vegades els projectes molt ambiciosos fan respecte. I és que tant en l'àmbit privat com en el públic moltes coses han mort d'èxit, al capdavall. Han mort o s'han malmès. Però també és cert que el Paral·lel precisava ja d'una ressurrecció en qualsevol direcció. Durant els vuitanta hi va haver alguns intents una mica municipalitzats, es va fer una gran festa, les aspes del Molino van tornar a girar i crec que també alguns comerços de la zona van intentar que l'aspecte botiguer tirés endavant. Tot plegat sense massa èxit, més aviat sense cap mena d'èxit, diria jo. Tot plegat va ser una mena de cant del cigne, breu, amb molt soroll de boixets i poques puntes, vaja.

El futur és imprevisible però crec que el projecte del Molino és important i té un gran interès. Sovint mitifiquem el passat del Paral·lel, un passat amb alts i baixos i també amb molts establiments força atrotinats, les coses com siguin. Recordo xerrades de l'enyorat senyor Badenas, historiador de tot aquell món, en les quals explicava els dos grans moments del Paralelo: el d'abans de la guerra i també el dels anys cinquanta, quan va ser un indret gairebé familiar, amb cinemes de barri, revistes barates i en el qual s'incorporaven els sectors populars immigrats que anaven arribant. Aquesta segona etapa, però, era aleshores mirada amb prevenció per la gent gran, que recordava l'anterior. Badenas també ironitzava sobre el fet que molta gent que plorava la decadència del Molino no hi havia anat mai o gairebé mai, per cert. La segona etapa del Paral·lel, per cert, i segons la meva subjectiva opinió, va tenir certs paral·lelismes amb l'estampa del Perpinyà del desenvolupament, quan la gent anava a veure cinema agosarat i striptís prohibit a la França mítica.

Al Paral·lel jo diria que hi ha hagut de tot, des de teatre de patacada a teatre de molta qualitat, en indrets com el Victòria o l'enyorat Talia, que va tenir una època seriosa molt interessant. Un munt de cinemes de barri, també, i fins i tot, més endavant, un de luxe com el Regio i un de diferent com el Nou, quan va acollir el Cinerama. Va tenir mala fama, és clar i potser hi havia llocs d'allò que en diríem moral dubtosa. Moltes actrius i actors del Paral·lel, però, vivien al Poble-sec i feien una vida absolutament normal i normalitzada perquè com han explicat autors com Passarell o González Ledesma, en anar a casa seva les senyores de vida pecaminosa i lluentons professionals,  esdevenien una mestressa de casa més de l'escala de veïns. I gent com Escamillo, tan hilarant i disbauxat en escena, era d'una gran seriositat quan caminava pel carrer de casa, que era, si no recordo malament, el carrer Margarit. Avui aquells agosaraments molinencs ja no ens espanten ni desvetllen la nostra curiositat morbosa, la veritat. Abans de la guerra va ser aquell un indret, sobre tot, de senyors d'aquells que deixaven la dona a casa i anaven por ahí. Fotografies dels bons temps del Paral·lel d'abans de la guerra mostren un munt d'homes als bars i poques dones, llevat d'allò que en deien mitges virtuts i d'algunes velletes venedores ambulants amb passats misteriosos. Pel que fa al comerç, recordo els bons temps de Coesa, en els quals tothom venia al Paral·lel a comprar discos i electrodomèstics amb targes que es lliuraven a moltes empreses i que comportaven descomptes sucosos.

Jo tinc esperança en aquesta revifalla prevista. Però l'èxit sovint és capriciós i que la cosa funcioni depèn de moltes coses, de vegades imprevisibles. De moment, gaudiren d'aquest estrany dissabte d'alt voltatge celebrador. També s'ha inclòs enguany la nostra Mostra d'Entitats en el programa, i s'ha endarrerit una mica, doncs, la seva celebració. Esperem que no quedi diluïda en la immensitat d'espectacles previstos i que rebi moltes visites. Al Paral·lel ens trobarem, doncs, aquest 12 de juny tan esperat, temut, desitjat i sorollós. També espero que els decibelis, acompanyants inevitables de qualsevol celebració gran o petita, moderin la seva agressivitat inevitable i que el tancament de la zona no comporti cap caos automobilístic exagerat. En tot cas, quan l'excés ens aclapari, sempre podem pujar fins a Montjuïc una estona, a meditar sobre tot plegat contemplant la ciutat als nostres peus.

Els anys 2006 i 2007, amarada de nostàlgia pels bons temps paralelus del passat, vaig endegar un blog de curta durada, Memòries d'una vedette a l'atur, en el qual desenvolupava la meva fantasia professional i personal d'haver estat vedette de veritat. Recupero un poema per musicar d'aquella època, en el qual em planyia de la decadència del meu recer artístic després de les darreres represeses populars. Ara que tot torna a començar vull recordar aquells tristos sentiments d'aleshores:

A la porta del Molino

A la porta del Molino venen tabaco barat,
Ja no hi veig les cues llargues que feien els jubilats,
La placeta resta fosca, els llumets s’han apagat,
En runes i plens de pena resten els seus reservats
I tan sols a dins hi viuen dues dotzenes de gats.


Ai Molino, Molino, Molino,
Paralelu de la meva joventut,
Barri Xino,
On hi vaig deixar escampada l’alegria i la virtut...


I també està que cau
El pobre teiatru Arnau.


Tot, tot, tot, ha passat.
Com un vent arrauxat,
Ha crescut la ciutat
I tot, tot, ha canviat.


A la ciutat dels fatxendes els pobres hi són de més,
Les vedettes ja no ballen, només ballen els calés,
Ja no hi ha vells anarquistes, ja no hi ha gairebé res,
Ningú no coneix la història d’aquells anys de foc encès,
Quan tot estava prohibit i tot estava permès.


Ai Molino, Molino, Molino,
Paralelu de la meva joventut,
Barri Xino,
On hi vaig deixar escampada l’alegria i la virtut...


I també està que cau
El pobre teiatru Arnau.


Tot, tot, tot, ha passat.
Com un vent arrauxat,
Ha crescut la ciutat
I tot, tot, ha canviat.


Xim-pum (orquestra i coros)




diumenge, 6 de juny del 2010

Pintors i pintores


Potser no sabria explicar-ne el motiu de forma racional però el fet és que un bon quadre t'evoca sensacions diferents a les de les fotografies. Aquesta visió de Montjuïc és una aquarel·la del pintor Rafael Pujals, el qual disposa d'un blog en el qual es pot gaudir de  la seva obra. A més de la proximitat de l'indret al nostre barri he de dir que vaig conèixer l'obra d'aquest pintor a través d'una artista, Maria Antònia Cahué,  que pertanya a l'Associació d'Artistes del Poble-sec, encara que no sigui autòctona. I l'ànima de l'associació, com sabeu, és el pintor Antoni Lasheras amb el seu Alas-Estudi, que ha revifat la tradició pictòrica d'un barri com el nostre que va ser titllat de Montmartre barceloní en epoques passades.