dilluns, 7 de maig del 2018

JOVENTUT ESGARRIADA I INFANTESA ENCURIOSIDA, ELS ESTUDIS IQUINO I LA SEVA MITOLOGIA

Resultat d'imatges de juventud a la intemperie

Les tardes plujoses d'aquests dies convidaven a cafè sofà i televisió, més aviat. Així que vaig aprofitar les boires primaverals crepusculars per recuperar una d'aquestes pel·lícules que et graves per curiositat sociològica i nostàlgia indiscriminada, Juventud a la intemperie. La van passar fa temps a BTV, en aquest espai que dediquen a les pel·lícules rodades a Barcelona. La va dirigir el senyor Iquino, un d'aquests personatges que als Estats Units ja hagués aconseguit que li dediquessin una biografia reconvertida acuradament en pel·lícula d'època.

Els estudis Iquino, IFI, representaven, per als infants dels cinquanta del meu barri, una mena de lloc misteriós, el mateix que els estudis ORPHEA de Montjuïc. Un i altre no eren lluny de casa. Tan sols calia travessar el Paral·lel, aleshores, Paralelo, per poder anar a tafanejar davant d'aquell edifici rònec i que tenia poca relació amb el glamour que se li suposava al mític món del cinema de categoria. No he trobat enlloc fotografies de l'edifici, en el qual en ocasions s'exposaven fotografies de les pel·lícules que es rodaven. Sempre teníem l'esperança de poder veure en directe un actor o una actriu més o menys famosos, cosa que s'esdevenia de tant en tant. Els estudis van romandre en aquell lloc uns vint anys, van ocupar l'espai de l'antic saló Amaya.
Resultat d'imatges de juventud a la intemperie
Ignaci Ferrer Iquino no era un mal director, té títols remarcables, interessants. Però va prioritzar la feina segura i el guany per damunt de les ambicions etèries i potser, considerant l'època, va fer santament. Va passar dels missatges morals al cinema agosarat amb versió per a l'estranger. Juventud a la intemperie és avui una ensopida curiositat sociològica però a mi m'agrada ficar el nas en aquestes rareses. A l'inici ja t'ofereixen, d'entrada, una parrafada sobre la poesia, l'autor de la qual és José Antonio. És clar que el guió era d'un falangista dogmàtic i il·lustrat, Federico de Urrutia.

La història es resumeix en poques línies, una noia bufona i una mica esgarriada és apunyalada per un pinxo que té por de què parli massa. Creuen que el culpable és un seu admirador, gelós compulsiu i fill d'un policia d'allò més honrat. El pobre poli cerca la veritat i es mou pels ambients suposadament canalles de la ciutat. Es troba un amic amb qui havien estat a la legió i rememoren la seva joventut, plena de noblesa i ganes de brega, durant la qual van lluitar per un món millor, ja suposeu quin. En canvi, en aquell present dels inicis dels seixanta els joves van a mal borràs, no tenen ideals. Al final el gelós compulsiu s'enfronta al pinxo assassí i el policia se suposa que se sent orgullós del seu noi i tot.
Resultat d'imatges de estudios iquino
Més enllà de la història, cal parar atenció al càsting. El gelós compulsiu, fill del policia, era Miguel Gil, un actor que ens agradava molt quan érem jovenetes, es va retirar relativament jove. El pinxo era Julián Mateos, que després va emprendre iniciatives de més volada i que ens va deixar de forma prematura. Un dels seus sequaços era Ivan Tubau, el recordeu? Tubau va ser un personatge estrany, erràtic, polèmic i polifacètic. Va fer una carrera relativament breu d'actor secundari poc aprofitat. 

El pinxo té una germana de la qual s'aprofita, ja que la noia canta i fa més coses en llocs poc recomanables. L'actriu que la interpretava era una francesa, resultava habitual contractar estrangeres per fer els papers femenins més disbauxats. Es deia Rita Cadillac, de nom artístic, cantava i ballava prou bé i va morir relativament jove. Sembla que en una versió per a l'estranger la senyora Cadillac feia un estriptís el qual, evidentment, aquí no vam veure. Hi sortia molta més gent, nois i noies amb interpretacions remarcables però que, per coses de la vida, no van assolir l'èxit que potser mereixien.
Resultat d'imatges de juventud a la intemperie
Marisol Ayuso, filla de Pedro Pablo Ayuso, el mític locutor de ràdio, avui encara en actiu, era la noia jove desitjada pel gelós i víctima del pinxo. El més sorprenent era trobar Joan Capri fent de mafiós increïble, regentant un local on s'organitzen partides clandestines, s'hi fuma i s'hi beu i s'hi passegen dames joves fent bavejar senyors grassonets i babaus. El personatge que fa Tubau ven fotografies de noies amb poca roba, fotografies que no veiem mai i les quals, per tant, poden fer treballar la imaginació tant com es vulgui. 

El policia pare del noi era un italià, Adriano Rimoldi, un bon actor que va morir relativament jove, i el legionari que l'ajuda Luis Induni, un altre italià establert a casa nostra, un rostre habitual del cinema d'aquells anys, va morir abans de complir els seixanta anys. Hi fan aparicions puntuals gent com Gustavo Re, Alady i fins i tot Tony Ronald, ja que en els llocs de perdició juvenil s'hi balla rock and roll i ja s'hi canta alguna cosa en anglès. En el tema fotogràfic hi va col·laborar la Joana Biarnés. Hi ha una mica de flamenc i hi podem veure La Chunguita, germana petita de La Chunga, molt bona ballarina en el seu camp i que va fer algunes aparicions al cinema d'aquells anys. 

Per tal que no hi falti res i incidint en l'eclecticisme musical, al lloc de perdició també hi canta  jazz una noia de color, en anglès, és clar. Era l'entranyable Gloria Stewart, sense tenir cap culpa es va veure embolicada en un crim i va acabar per ser expulsada del país, l'afer es va dir crim del carrer Aragó o 'dels existencialistes'. 

La pel·lícula incideix en un món juvenil amarat de vagos y maleantes. El masclisme sorgeix per tot arreu i a les dones se les tracta de qualsevol manera tot i que tenen el seu geni. Expliquen moltes anècdotes d'Iquino, com ara que quan filmava aixecava les faldilles de les actrius amb un bastonet. Avui les condemnes sobre assetjament esquitxarien la majoria de senyors d'aquell món del cinema del passat, incloses figures mitificades com Chaplin o Hitchcock. No hi vaig retrobar tants exteriors com m'esperava però sí l'interior de bars i llocs de gresca de l'època. 

El món canviava o era a punt de canviar. No cal dir que la propaganda hiperbòlica sobre la policia i les seves virtuds era una constant en aquelles pel·lícules i arriba a malmetre títols més interessants, com ara Brigada criminal, també d'Iquino. A més a més de la delirant moralina, el seu masclisme ranci i la resta, la pel·lícula té el gran defecte de resultar avorrida i reiterativa en alguns dels seus fragments. Tot i amb això és ben evocadora d'un temps i d'un país i d'un paisatge humà sacsejat per les circumstàncies i la situació política. 

Iquino va signar les pel·lícules amb pseudònims diversos, alguns dels quals amb clares evocacions hollywoodianes, Steve McCoy, John Wood... Jo crec que com a director va ser força millor que Ed Wood i aquests novel·listes i realitzadors del present que cerquen històries mítiques li haurien de prestar més atenció. Les seves pel·lícules, bones, mediocres, dolentes o molt dolentes, ofereixen un panorama històric més instructiu que no pas la majoria de manuals acadèmics ben intencionats. No he trobat fotografies d'aquells estudis, gairebé ni recordo com eren, malgrat que vaig passar pel seu davant un munt de vegades. Tot canvia de forma ràpida i els nostres paisatges sentimentals es dilueixen en la boira si no tenen algun suport que ens ajudi a reconstruir-los.

divendres, 13 d’abril del 2018

XERRADA DE CERHISEC I LA HISTÒRIA RESISTENT



El dia 24 d'abril, darrer dimarts del meu mes preferit i després dels excessos comercials del dia abans, dedicarem la xerrada de CERHISEC a evocar la primera celebració del Primer de Maig a Barcelona. La gent del Poble-sec hi tenim una certa obligació, les reunions multitudinàries i els mítings pioners es van celebrar en un espai que es deia el Camp de les Carolines. Aquest espai estava situat, més o menys, entre el carrer Manso i el carrer d'Aldana, el seu propietari era reticent a cedir-lo per a la urbanització del Paral·lel que s'estava realitzant. Poc després d'aquell Primer de Maig va ser alcalde Collaso i Gil, que abans de ser una escola va ser un senyor decidit, intel·ligent i filantròpic. De fet l'escola es va construir gràcies al seu llegat.

Collaso i Gil va ser expeditiu i les expropiacions del Camp de les Carolines es van accelerar, uns anys després d'aquell Primer de Maig el terreny s'havia aplanat, els torrents s'havien soterrat (hi passava el de Creu de Molers i el de Laurel, un nom que va conservar durant un temps el carrer Concòrdia). El nom de Carolines no podem saber d'on venia, tinc diferents teories personals que us explicaré el dia de la xerrada però res documentant de forma seriosa, vaja. Tot i que tampoc vol dir res el fet de què les coses estiguin documentades, es pot mentir tant parlant com escrivint i prou que ho hem comprovat...

Barcelona havia crescut però el gruix de la immigració encara era poc significatiu, malgrat l'Exposició de 1888. En tot cas molta mà d'obra i gent obrera venia de València i del proper Aragó, i, és clar, de la Catalunya rural i profunda. Aquell Primer de Maig va ser esplèndid, però hi havia molta divisió, com sol passar, en el món dels treballadors. La miopia dels amos i les seves reticències a l'hora d'endegar millores van fer que tot s'anés radicalitzant aviat vers un anarquisme que tenia les seves derivacions violentes. 

Barcelona era aleshores una ciutat en construcció constant, en un procés accelerat de transformació. El Poble-sec, més o menys, existia i ja rebia aquest nom, un nom que tampoc tenim documentat, en general s'ha pensat que venia de la dessecació dels pous de les Hortes de Sant Bertran però això tampoc no és segur. El terme 'sec' pot fer referència a aïllat, erm, allunyat del centre i, de fet, per la geografia catalana hi ha molts altres Poble-secs sense cap altre denominador comú que el fet d'haver-se desenvolupat allunyats del nucli urbà de l'època i haver crescut una mica desordenadament.

Us espero a la Biblioteca el dia 24 d'abril, doncs. Com sempre, a les set del vespre.


dilluns, 2 d’abril del 2018

XERRADES DE CERHISEC: DOS DOCUMENTALS HISTÒRICS DE SANT PERE CLAVER

Escola_164




A causa de coincidir el dia de la xerrada de CERHISEC amb Setmana Santa, en estar tancada la Biblioteca, vam traslladar la nostra activitat mensual a demà, dia 3 d'abril. El darrer dimarts, dia 24, el dedicarem al primer Primer de Maig celebrat a Barcelona, l'any 1890.

US ESPEREM A LA BIBLIOTECA FRANCESC BOIX, A LES SET DEL VESPRE!!!



A la xerrada tindrem ocasió de visionar dos documentals fets en els temps inicials de la parròquia de Sant Pere Claver i de l’escola i del dispensari que nasqueren a partir de la primera capella, sota el rectorat de Mn Lluís Artigas, jesuïta, el 1948.

Dos documentals dels anys 50 i 60 del segle passat, que ens permeten veure, amb la mentalitat imperant en el moment, però també amb el ulls de les càmeres cinematogràfiques que ens transporten a un Poble-sec ben diferent del l’actual.

Els comentaris previs, els faran tres membres de CERHISEC: Àngels Gómez, Josep Guzmán i Xavier Rodríguez.


Més informació:

http://zonasec.cat/ara-fa-anys-1967-la-nova-denominacio-del-col%C2%B7legi-sant-pere-claver/

http://poblesec.barcelona.ppe.entitats.diba.cat/diba_agenda/xerrades-cerhisec-dos-documentals-historics-st-pere-claver/

http://balcopoblesec.blogspot.com.es/2015/04/barraques-barraquistes-i-memoria.html

http://www.spclaver.fje.edu/

dijous, 15 de març del 2018

CELEBRACIONS I ACTIVITATS


Resultat d'imatges de Santa Madrona

Santa Madrona, el difícil soluciona.
Per Santa Madrona, el cep esborrona.
Orenetes per Santa Madrona, l'hivern és fora.

Avui, 15 de març, és Santa Madrona, santa -real o fictícia, això té poca importància- molt relacionada amb el nostre barri i copatrona de la ciutat. Madrona va ser un nom molt popular durant anys, avui no és freqüent, tot i que això dels noms va una mica com la borsa, a modes, tendències i tongades.

Fa anys que hi ha persones del barri interessades en endegar una petita Festa Major poblesequina, tot i que la cosa no ha arribat a consolidar-se el que si ho ha fet és una Jornada Castellera molt important. Aquest diumenge, a la Plaça de Santa Madrona, podreu gaudir d'unes quantes colles castelleres rellevants a més a més, és clar, de l'autòctona. 




Resultat d'imatges de festa castellera santa madrona

Resultat d'imatges de ermita de santa madrona

La parròquia de Santa Madrona organitza també el popular Aplec a l'ermita, des de fa uns quants anys, una ocasió única per visitar l'indret, que s'obre tan sols aquell dia. Per motius meteorològics, ja que és una festa a l'aire lliure, l'Aplec es fa el quart diumenge després de Pasqua.

Com que el darrer dimarts del mes, dia en el qual fem les xerrades de CERHISEC a la Biblioteca, cau ja en Setmana Santa, la trobada s'ha avançat i, en aquesta ocasió, constarà en el passi i comentaris a l'entorn d'uns interessants documentals sobre la parròquia de Sant Pere Claver. Us esperem, com sempre, a la nostra Biblioteca, a les set del vespre. El dia 19, el dilluns abans, hi haurà així mateix un debat obert a la mateixa Biblioteca sobre les seves possibilitats d'ampliació o la futura construcció, encara és aquesta una aspiració etèria, d'una biblioteca més gran en algun indret del nostre barri.

Recordeu que a la web de la Coordinadora d'Entitats podeu trobar moltes informacions sobre el barri i les seves activitats.
Ermita de Santa Madrona (Riba-roja d'Ebre).jpg
Resultat d'imatges de ermita santa madrona

Corbera d'Ebre

Arnes


Per cert, al barri no tenim l'exclusiva madroniana, a molts indrets de Catalunya hi té esglésies i ermites, sobre tot a la Catalunya Nova. Poblacions com Gandesa, Arnes, Corbera d'Ebre o Riba-Roja -i moltes altres- homenatgen la nostra santa amb Aplecs i celebracions diverses. Haurem d'organitzar una ruta madroniana, ep.

dilluns, 5 de març del 2018

EL CUPLET I NOSALTRES


Penjo algunes fotografies, no gaire reeixides, de la darrera xerrada de CERHISEC, dedicada al cuplet català i realitzada per Jordi Quintana, expert en el tema i en moltes coses més i veí del proper barri de Sant Antoni.


El fred d'aquests dies passats va fer que l'assistència no fos tan nombrosa com esperàvem, una llàstima, ja que el tema és un pou sense fons. La sarsuela i el cuplet van cantar-se també en català, en ocasions amb lletres i músiques de gent de gruix i de categoria. Hi ha tot un aspecte de la nostra literatura i la nostra música que s'ha bandejat a causa d'un elitisme  estrany que rumbegem de tant en tant. Una llàstima, conèixer allò que la gent humil cantava, llegia, aplaudia i ballava ajuda a entendre molt la mentalitat del passat.


Els límits del cuplet no són del tot clars, algunes d'aquelles cançons formaven part de revistes musicals d'aquell temps que després han tingut vida pròpia, com passa amb músiques i cançons del cinema actual. Un gran nombre han desaparegut i sembla que és més difícil, per moltes raons, trobar les partitures que no pas les lletres. 

Quintana va reivindicar la dona compositora, fa anys semblava que no hi havia dones pintores ni compositores i resulta que n'estem trobant un munt. La més coneguda és Càndida Pérez, d'Olot, que també cantava i de la qual el marit va documentar l'autoria de molts temes. Dones de classe benestant, com l'esposa de Rusiñol, Lluïsa Denís, van escriure lletres per a cançons populars.


De cupletistes n'hi va haver moltes i un bon nombre van cantar també en català, fins i tot Raquel Méller, que després va fer les Amèriques i les Frances. Els noms més recordats són, avui, Mercè Serós, Pilar Alonso... El tango va desbancar el cuplet, les modes canvien. Però tot acaba per conviure, en el record i en les recuperacions, hi ha gent jove que s'ha interessat per aquell món i aquelles cançons i els dona una nova lectura.
Resultat d'imatges de recuerdos de el dorado linda vera
El fil no es va trencar mai del tot. A causa de l'èxit de El último cuplé vam tornar a escoltar temes en català, com ara els dos discos de la gran Linda Vera, Recuerdos del Dorado, qui ens va oferir unes molt bones versions de cançons que les nostres mares cantaven i recordaven. Van ser uns discos molt populars, que la cantant va gravar quan ja estava retirada del món de l'espectacle. Pau Dolcet, cosí seu, ens va explicar alguns d'aquests detalls a la xerrada.

Després gent com Núria Feliu o Guillermina Motta van recuperar de nou el cuplet, la revista catalana, ja en discos de llarga durada i amb molta grapa. El cuplet català, en general, tocava temes propers, de la tradició barcelonina, quotidians: els Tres Tombs, els Focs Artificials, les Caramelles, la Fornera de la Ronda, La Barcelonista, els Tramvies d'en Foronda... Evidencien que molts problemes fa anys que duren, com aquell de Tot pel pis, en el qual una noia desesperada va mirant els cartells de les ofertes immobiliàries ja que, altrament, no es podrà casar. En aquells anys casar-se, encara més per una noia, era l'única manera d'accedir a unes relacions sexuals amb tots els ets i uts. Vegeu:

Per carrers i carrerons jo no em canso de mirar
si senyal veig als balcons d'algun pis que hi ha per llogar.
Perquè jo m'haig de casar!
I el temps passa i el temps vola i en Narcís està avorrit
perquè el noi també té ganes d'arribar a ser el meu marit!

Reso a Santa Tecla, reso a Sant Benet,
perquè em concedeixin trobar algun piset.
I si no m'escolten, amb el meu Narcís,
no podré casar-m'hi... pel pis!

Són d'un preu exorbitant tots els pisos que trobem
i barato i no molt gran és com el necessitem.
Mentre els dos hi capiguem!
No hi fa res que estiguem justos ni que el pis sigui un pinyó
la qüestió és poder casar-me quan més aviat millor!

Preguntant i buscant pis passo el dia inútilment
i si seguim així, bona nit al casament,
i això és el meu sofriment!
Vaig perdent ja l'esperança de que arribi a prendre estat
però si pel pis jo no em caso faré un disbarat!



Mary Santpere va cantar cuplets i moltes altres coses, al costat de gent com Escamillo, Alady. Algunes cançons picaresques inserides en revistes frívoles, com les que cantava Bella Dorita, es poden relacionar amb el gènere. Molts cuplets són més coneguts per les seves intèrprets i és fàcil oblidar els seus autors i autores, passa el mateix amb la cançó actual. Potser és inevitable. 

A les xerrades de CERHISEC hem evocat Rossend Llurba, del nostre barri, gràcies a Pere Sagristà, i Joan Viladomat, gràcies al seu biògraf, el periodista Jaume Collell. També hem comptat amb persones com Josep Cunill, que va escriure un llibre molt complet sobre el Teatre Español. Cal evocar així mateix Miquel Badenas, que en un moment d'una certa grisor editorial va publicar els seus coneguts llibres sobre el Paral·lel. 

Aquests temes tan amplis no s'acaben mai, són com una mena de cistell de cireres i en evocar un personatge te'n surten cent més, tots ells -i elles- d'allò més fascinants i interessants.





Penso ara que alguna cosa sempre es queda al tinter, com ara aquells magnífics programes de la Rosa Maria Sardà, amb guió de Terenci Moix, en els quals emulava una cupletista molt divertida. Terenci Moix, Maria Aurèlia Capmany i d'altres autors d'aquells anys van escriure textos divertits, picants, per a teatre de cabaret de l'època i moltes actrius com la mateixa Sardà o Carme Sansa van cantar-los. La Trinca té discos amb aquest tipus de cançó. I cal evocar així mateix gent com Ester Formosa. Avui hi ha molts joves que no defugen aquest vessant musical, malauradament el que falta és difusió i programes de música televisius que recullin la gran diversitat existent. 

El fet és que a l'entorn del teatre popular i de la música oblidada o mig oblidada tenim teca per a estudis, xerrades i converses informals a dojo. Sí, quan sigui gran vull ser cupletista i cantautora a la vegada...

diumenge, 25 de febrer del 2018

DIMARTS, TOCA: XERRADA DE CERHISEC SOBRE EL CUPLET CATALÀ


Apunteu-vos la data, el proper dimarts, el darrer del mes de febrer, a les set del vespre, teniu una cita a la Biblioteca Francesc Boix, del Poble-sec!!!!

Au, a cantar cuplets!!!




dijous, 22 de febrer del 2018

EL PIANISTA VIDIELLA: DEL POBLE-SEC AL PALAU DE LA MÚSICA


He escrit en diferents ocasions sobre la importància que va tenir el taller del pintor Simó Gómez Polo com a lloc de reunió del bo i millor de la Barcelona del seu temps. Un personatge clau en la vida del pintor i amb un rerefons més culte i intel·lectual va ser el seu germà Enric, una mica més gran. Enric no es va casar, potser a causa de la seva devoció per la família i pel pintor, al qual va intentar protegir i donar suport.
Però Enric no va protegir tan sols el seu germà pintor, va donar suport a diferents personatges que aleshores eren molt joves, com el pianista Vidiella. Si feu una visita al Palau de la Música potser us expliquin a qui pertany el bust que es pot veure a l'escala, potser ja us hi heu fixat. Allò que ningú no us explicarà és la relació del Vidiella jove amb el Poble-sec. 

A la biografia del pintor Simó Gómez escrita per un altre geni, Feliu Elies, podem llegir: Una admiració fervorosa sentia (l'Enric) també de manera extraordinària per en Carles Vidiella, el cèlebre pianista. Per obra de l'Enric aquest artista atenyé la sublim execució pianista i els èxits que el feren cèlebre arreu. En Vidiella començà essent pianista al cafè de les Delícies (després Lyon d'Or)...

(...) Tota aquesta colla se reunia abans al Cafè Suiç; en entrar en Vidiella de pianista al cafè de les Delícies, tota la colla, que adorava el músic d'una manera idolàtrica, se trasllada al Cafè del davant.

Elies explica com fou Enric Gómez qui tingué la idea d'enviar Vidiella a estudiar a París, ell qui va aconseguir els mitjans que ho van fer possible, cobrant quotes als integrants de la colla, i fins i tot va treure diners de la seva butxaca per ajudar-lo. Enric Gómez va seguir la feina del pianista i els seus estudis, li escrivia, anava a París si calia animar-lo i el va tenir a casa seva, la casa familiar del carrer Tapioles, que encara existeix, amb algunes reformes, i que no compta amb cap recordatori de tot això. Vidiella era jove i sembla que s'espantava molt amb els trons i els llamps de les tempestes, cal pensar que el Poble-sec era un indret aïllat, tocant a la muntanya. 

Al Palau de la Música és pot recordar també un altre personatge del Poble-sec, el pintor Brull, sobre el qual escrivia fa poc i a qui vam dedicar una xerrada. Dos quadres d'ell, força grans, es poden contemplar a la sala Lluís Millet. Es veuen més bonics i lluminosos en aquestes reproduccions, el temps els ha enfosquit força. 


Enric Gómez Polo va viure fins l'any 1911, la vida no  va ser gaire amable amb ell i va contemplar amb tristor la transformació del Poble-sec en un barri d'habitatges, atapeït i sorollós, molt diferent del que ell podia recordar, del temps en què vivia el seu germà i davant del taller hi havia un immens xiprerar. Va tenir mala sort, el gravat havia anat de baixa amb la difusió de la reproducció fotogràfica a les revistes i això l'havia deixat gairebé sense feina durant anys,  però uns joves artistes, com sol passar sempre, volien recuperar aquell art i contactar amb ell per tal que els guiés. 

Vidiella va tenir una vida professional amb èxits i reconeixements. De més gran i durant trenta-tres anys va viure a la casa del carrer Pau Claris on es pot veure una placa que ho recorda i on va morir. Va tenir molta relació amb el Palau i l'Orfeó Català, d'aquí ve que se li dediqués un homenatge en forma de bust commemoratius, dos anys després de la seva mort.