dimecres, 23 de juliol del 2025

EL TEATRE GREC, HISTÒRIA, PROGRAMACIONS, EVOCACIONS

 


He escrit en més d'una ocasió sobre el Teatre Grec. No sé si paga la pena tornar-hi, de fet avui per la xarxa es troben un munt d'informacions sobre tots els temes. És un dels elements emblemàtics generats per l'exposicio de 1929. Els arquitectes van ser Ramon Reventos, i Rubió i Tudurí, pel que fa als jardins. Reventós és un arquitecte molt interessant i innovador, menys conegut del que es mereix. El projecte es va inspirar en el Teatre d'Epidaure i, com tants altres espais de la muntanya, va ocupar el lloc d'una antiga pedrera, crec que la 'Machinet'.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Ramon_Revent%C3%B3s_i_Farrarons

Avui s'hi celebren representacions diverses, la majoria a l'estiu. L'any 1932 la Xirgu hi va representar l'Electra, de Sófocles. Sembla que la idea inicia era dedicar-lo al teatre clàssic grec. Després de la guerra va haver d'esperar a l'any 1952, quan es va representar 'Edip Rei' i es va continuar programant teatre clàssic durant els anys cinquanta, aleshores, en castellà, és clar, amb alguna exepció puntual. Esteve Polls, un gran director i actor, hi va dirigir Juli César el 1957. Polls es considera un dels mestres de Núria Espert.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Esteve_Polls_i_Condom

Núria Espert hi va actuar en diferents ocasions, des de molt jove. Es van programar sessions diverses de teatre en castellà. Va estar tancat durant uns anys i durant unes quantes temporades es va alternar dansa, música i teatre. També s'hi celebraven Jocs Florals. Ja amb la Transició i la recuperació democràtica va anar evolucionant fins al present, amb alts i baixos. També s'hi havien fet recitals de cançó catalana.

Hi ha actuat i dirigit gent molt rellevant, un de les primeres representacions va ser promoguda per una actriu que va desaparèixer en un tràgic accident, molt jove, Mercedes de la Aldea.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Mercedes_de_la_Aldea_P%C3%A9rez

A la wikipèdia es pot llegir una llista d'obres programades fins a la Transició tot i que moltes altres activitats s'han gairebé oblidat. Era un lloc habitual durant la meva infantesa per anar amb la família o amb l'escola. Les criatures volíem ocupar el 'seient principal' que crèiem pertanyia a algun 'emperador' i les nostres fantasies imaginaven animals salvatges tancats als vestidors, esperant cruspir-se els cristians condemnats. 

Actualment hi he vist sovint grups de jovent assajant teatre, fent execici físic, ioga, i moltes coses més. 

https://ca.wikipedia.org/wiki/Teatre_Grec



dimarts, 22 de juliol del 2025

PERSONATGES RELACIONATS AMB EL BARRI: EL FOTÒGRAF MERLETTI

 


En alguna ocasio he sentit comentar que l'edifici del carrer Tapioles 42, avui dividit en diferents habitatges particulars, havia estat, en algun moment del passat, un petit convent de monges. En tot cas no n'he trobat, de moment, grans referències. Constato que, malgrat l'augment d'informació digitalitzada, cada dia sembla més complicat consultar el que sigui amb comoditat i sense grans coneixements.

A la façana de l'edifici hi ha una placa dedicada al fotògraf Merletti, que va viure allà. Va morir el 1943 i un seu fill també va ser fotògraf. Es conserva un gran nombre de fotografies de pare i fill, s'han fet en alguna ocasió exposicions dedicades a Merletti. 

Recordava que a CERHISEC s'havia dedicat, fa temps, una xerrada al fotògraf. El text, completíssim i acurat, es pot trobar al llibre número 10 de les ressenyes i és obra de Glòria Sánchez. Aquest llibre compta tan sol amb quatre ressenyes, totes elles molt interessants: Merletti, El Pinar, Joaquim Ventallo i Frederic Mompou. 

Un detall que ha incidit a l'hora de comentar les biografies, tant de Merletti com de Mompou, a nivell 'oficial', és que, en algun moment, van mostrar simpaties pel franquisme, cosa que s'ha de situar en el context de temps difícils, contradictoris i avui, sovint, reduïts a un blanc i negre incòmode i absurd.

En tot cas, el que ha motivat aquesta entrada, avui, és l'estat de la placa, crec que devia ser la primera que es va dedicar a algú que havia viscut al barri, es troba molt deteriorada. Hi ha personatges que no tenen ni una sola referència on van viure, com ara el pintor Simó Gómez Polo. El temps passa i tot s'oblida. Crec que ens hem tornat molt gasius a l'hora de promocionar plaques dedicades a gent rellevant, en tot cas tot depèn de qui es pot bellugar per aconseguir aquest tipus de record. Ja vaig comentar una vegada com envejo llocs com el barri sevillà de Triana, on les majòliques recorden pintors, modistes o toreros. 

https://www.iefc.cat/colleccions/merletti/

https://ca.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Merletti_i_Quaglia

dilluns, 21 de juliol del 2025

XAVIER THEROS AL PALAU DE LA PREMSA, IMPRESCINDIBLE

 








Aquest diumenge al Palau de la Premsa va intervenir, com a convidat especial de fi de temporada, Xavier Theros, entrevistat, com és habitual, pel periodista Gil Toll. Xavier Theros es un personatge polifacètic, periodista i moltes coses més, en aquesta entrevista toca molts temes, entre els quals la seva producció narrativa i el seu currículum personal. Theros és un molt bon cronista de la ciutat de Barcelona, heterodox i ben documentat, si entreu a l'enllaç paga la pena que arribeu fins al final sense pressa. Pels diumenges del 'Palau' han passat un munt de periodistes molt interessants, les sessions es graven i es poden trobar a youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=IKJ8Rw_tDIw


https://ca.wikipedia.org/wiki/Xavier_Theros



dissabte, 19 de juliol del 2025

PETITES HISTÒRIES SOBRE ARBRES PROPERS

 





A dins dels actes de la Festa Major del Poble-sec avui CERHISEC organitzava una activitat a l'entorn dels arbres de Montjuic i la seva història. No hi he pogut ser i crec que deu haver estat molt interessant. El tema botànic és molt extens i crec que l'afició al tema s'ha incrementat durant les darreres dècades, com tots els aspectes relacionats amb la Natura.

Avui hi ha més recursos per esbrinar el nom i les característiques d'arbres i plantes, programes fàcils de consultar, per exemple. Fa anys no era ben bé el mateix. Més enllà dels coneixements botànics hi ha els arbres relacionats amb l'experiència personal. Per a mi, quan era joveneta, l'arbre més característic de Montjuïc era la figuera. N'hi havia moltes, encara n'hi ha, i recordo que ens advertien de la seva fragilitat i que no calia refiar-se del seu suport.

Hi ha un poema de Juana de Ibarbourou sobre una figuera, en el qual diu que és un arbre lleig i que la poeta, utilitzant un simbolisme evident, quan passa pel seu costat li diu que és bonica. El poema sempre m'ha semblat injust, la figuera és un arbre bonic i entranyable. 

Un arbre que tothom coneix és el pi, n'hi ha moltes varietats. Als jardins del Teatre Grec n'hi havia un de magnífic, el meu pare n'estava enamorat. En una ocasió vaig escriure sobre ell. En algun moment va desaparèixer però, afortunadament, en van plantar un altre al mateix indret, crec que devia morir, doncs, per 'causes naturals'. 

https://balcopoblesec.blogspot.com/2009/10/el-pi-del-teatre-grec.html

Un arbre que crida molt l'atenció és la bellaombra, a Montjuïc n'hi ha uns quants, molts a Miramar. De fet no és ben bé un arbre però no entraré en detalls que es poden trobar a la xarxa. És originari de moltes zones de l'Amèrica del sud, el seu nom és també el d'ombú o umbú. Atahualpa Iupanqui el menciona en alguna cançó. A l'obra de teatre de Casona 'La casa de los siete balcones', una de les protagonistes, el promès de la qual va marxar a Amèrica, per no tornar més, a les seves cartes de l'inici ell li parla d'aquest arbre i n'hi fa descripcions emblemàtiques.

Al Jardi Botànic Històric, no fa gaire, van declarar quatre arbres 'monumentals', un plàtan d'ombra, dos freixes i una noguera. Aquest jardí és una meravella i, per sort, s'ha conservat i respectat prou bé. Un arbre d'èxit, també a Montjuïc i a Barcelona, en general, ha estat la tipuana. Fins ara s'ha desenvolupat prou bé i quan, a tocar de l'estiu, perd les seves flors grogues, conforma veritables catifes que semblen evocar les del Corpus.

A internet hi ha força informació, com ara un itinerari botànic pels jardins temàtics de la muntanya. En aquesta breu entrada m'he limitat a evocar alguns arbres que em porten records i evocacions literàries. N'hi ha moltíssims més, ep.

https://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/sites/default/files/Itinerari-botanic-jardins-tematics-Montjuic.pdf



dissabte, 5 de juliol del 2025

SOBRE EL CASTELL DE MONTJUÏC (2)

 


Com que en diferents ocasions he fet referència al Castell de Montjuïc, recupero un article de Gabriel Cardona, al diari El País del 8 de juny de 2008 Montjuïc, el gran camelo, pel seu interès i perquè diu coses que avui sembla que no es puguin dir sense perill de ser condemnat a l'ostracisme per part dels benpensants. L'havia publicat al blog en el seu moment, per cert.


El castillo de Montjuïc se levantó con finalidades militares y también sirvió como prisión, igual que todos los castillos del mundo. Sin embargo, las ciudades europeas cuidan y miman sus castillos como parte entrañable de su propia esencia, aunque hayan albergado presos sus mazmorras, disparado cañonazos sus bastiones y rodado cabezas en sus patios.En cambio, Montjuïc, el castillo de Barcelona, sufre una empecinada campaña de desprestigio, alimentada por el oportunismo y el desconocimiento. Se ataca a la vieja fortaleza como si sus piedras fueran responsables de los disparates de nuestros antepasados y se la inculpa con tres argumentos esenciales: la levantó Felipe V para reprimir Barcelona, sirvió de plataforma al ejército español para bombardear la capital de Cataluña y fue la gran prisión y patíbulo franquista, nada de lo cual es cierto.

Felipe V hizo levantar la Ciutadella con finalidades represivas, pero no Montjuïc, cuyo primer recinto ya se había obrado 43 años antes de que naciera, precisamente durante la Guerra dels Segadors, a fin de que defendiera la ciudad de la amenaza del ejército real del marqués de Los Vélez. Durante la guerra de Sucesión, tuvo Montjuïc guarnición austracista, y el 21 de abril de 1706, la población civil barcelonesa se movilizó para defender su castillo del ataque de los borbónicos. La ampliación, que le dio su actual forma, no comenzó hasta 1751, cuando Felipe V ya llevaba muerto cinco años, y fue una meritoria edificación ilustrada, obra del ingeniero Juan Martín Cermeño, realizada durante los reinados de Fernando VI y Carlos III.

Los cañoneos contra Barcelona desde Montjuïc no fueron obra del odio castellano contra Cataluña, sino del enfrentamiento de dos generales progresistas contra el ala izquierda del progresismo popular, que tenía su feudo en la ciudad. El 3 de diciembre de 1842, Baldomero Espartero hizo bombardear Barcelona para reducir la rebeldía de quienes, poco antes, lo habían llevado al poder. Pero mucho más violento fue el cañoneo ordenado por Joan Prim i Prats, general y diputado progresista por Barcelona, que el 7 de septiembre de 1843 dañó o destruyó 460 edificios.

Tampoco fue el castillo una pieza básica en el aparato represivo de Franco. Durante la Guerra Civil, los republicanos fusilaron en la fortaleza a 37 militares y 21 civiles, y la utilizaron también como prisión. Cuando la guerra terminó, el principal escenario de los fusilamientos franquistas de Barcelona fue el Camp de la Bota y sólo fueron ejecutados en el castillo de Montjuïc el presidente Companys, el general Escobar y cinco mandos de la Guardia Civil. Tampoco fue el principal centro de reclusión barcelonés, sino la Modelo. En la montaña de Montjuïc se habilitaron como prisión dos edificios: el Palacio de las Misiones y el castillo, cuyo número de internos fue siempre muy inferior al de la cárcel.

Todas estas realidades son oscurecidas por falaces argumentos que presentan el castillo como símbolo de pasadas opresiones. Si seguimos por este camino, acabaremos condenando la catedral como expresión del oscurantismo eclesiástico, las atarazanas porque construían galeras de guerra y hasta el monumento a Colón por haber incitado el colonialismo.

El castillo de Montjïc es una joya histórica y arquitectónica, que contiene colecciones inapreciables. Entre ellas, numerosas piezas reunidas por Frederic Marès en todo el mundo, pistolas de Ripoll, cañones de la histórica fundición de Barcelona y la mejor muestra mundial de armas portátiles de la guerra civil de 1936-1939. Sin embargo, ya los primeros cañones han sido transportados a Madrid, porque eran símbolos del militarismo y el españolismo. A este paso, veo tomando el mismo camino al Cristo de Lepanto y los cuadros de Fortuny, por ser iconos del militarismo contra el Tercer Mundo, y las colecciones de Montjuïc pueden acabar instaladas en Zaragoza, donde ya tienen valedores esperando la oportunidad. Perder es siempre fácil. Recuperar puede ser imposible. A la pelea para rescatar los papeles de Salamanca puede suceder, dentro de un tiempo, la trifulca para recuperar las colecciones de Montjuïc.


Gabriel Cardona era una veu molt important i necessària, a més de ben documentada. Malauradament la memòria té un abast curt i sovint oblidem reflexions com les que feia sobre la situació, aleshores, del Castell.

Gabriel Cardona Escanero (Es Castell, Menorca, 1938 - Barcelona, 5 de gener del 2011) fou un historiador, escriptor i militar menorquí.

De família de militars, a part de la carrera de les armes, es doctorà en Història per la Universitat de Barcelona. Oposat al franquisme va ser, en la dècada del 1970, un dels capitans participants en la reunió fundacional de la Unió Militar Democràtica.[2] Va viure el 23-F des de la caserna de Sant Boi, seu on hi havia l'única unitat cuirassada de Catalunya necessària per fer triomfar el cop d'estat. Tot i presenciar-hi moments d'incertesa la caserna no es va revoltar gràcies al compromís de l'oficialitat mitjana a la qual ell pertanyia.[3] Després de l'intent de cop d'estat abandonà voluntàriament l'exèrcit per dedicar-se a l'ensenyament de la història a la Universitat de Barcelona, d'on fou docent fins a la jubilació el curs 2006-2007[4] i també col·laborà amb diverses universitats nord-americanes. Fou un autor prolífic: va escriure més de cinquanta llibres i multitud d'articles en mitjans de comunicació. El 2008 impartí una conferència a l'Institut d'Estudis Catalans sobre El català a l'Exèrcit.[5]

divendres, 4 de juliol del 2025

SOBRE EL CASTELL DE MONTJUÏC, HISTÒRIA, LLEGENDA I POLÍTICA (1)

 

Recupero, amb algunes variants, unes entrades que vaig dedicar fa anys al Castell de Montjuïc. Fa temps que no hi he estat i suposo que aquest any continuaran amb les ja tradicionals sessions de cinema. Sempre m'ha semblat, des que el castell va passar a dependre de l'ajuntament, que la informació sobre l'indret i els fets que hi fan referència resultava parcial i adaptada al 'relat vigent'. Aquests dies, precisament, s'ha parlat de fer una lectura més objectiva d'indrets com el cementiri de Moncada. Hi ha fets històrics, una part dels quals relacionats amb la guerra civil, que encara incomoden, s'amaguen o s'adapten al 'que toca'. En tot cas potser ja seria hora d'entomar el passat d'una forma més generosa i objectiva.


Montjuïc va ser en altres temps un indret rural, amb petites poblacions i moltes capelles. Abans que el castell actual hi va haver el Castell de Port, del qual queden poques restes, que pertanyia a la família vescomtal, situat damunt el Fossat de la Pedrera, més o menys, ja que sembla que per allà es trobava el port medieval. Es tenen notícies d’una talaia que servia per prevenir sobre l’arribada d’enemics per mar, talaia que va esdevenir poc eficaç, doncs sembla que el guaita, pagat per la ciutat, hi enviava sovint substituts.

L’any 1471, el rei Joan va prendre amb facilitat la talaia, cosa que va promoure crítiques fortes en els dietaris de l’època. Aquest malaurat segle XV català, amb guerres civils, epidèmies i terratrèmols, s’hauria d’estudiar també, de forma objectiva i acurada, per entendre molts i molts aspectes de la nostra història. Cap al segle XVII la torre era ja una construcció remarcable, amb una carretera cap a la ciutat que va costar diners i problemes amb els propietaris. Els llamps malmetien sovint aquella torre. Durant la Guerra dels Segadors, el 1640, va morir assassinat, per les Hortes de Sant Bertran, el Comte de Santa Coloma, Dalmau de Queralt, virrei de Catalunya. Verdaguer li va dedicar uns versos i el seu fantasma, explicaven, vagarejava de tant en tant per la zona.

Els diputats catalans van sol·licitar aleshores ajuda al rei de França, sembla que la intenció era establir una república independent; això de demanar suport a França, a la pràctica, ha mostrat que era sortir del foc per caure a les brases, de fet. Es van fer guarnicions, amb ajuda francesa, a Montjuïc, i el 1641 hi va haver la famosa Batalla de Montjuïc, durant la qual es van derrotar les forces reials espanyoles, comandades de forma maldestre pel Marquès de los Vélez. Aquesta victòria va ser celebradíssima i va sobredimensionar el poder militar propi, les obres de fortificació que calia millorar van ser objecte de controvèrsies i es van anar ajornant, sembla que amb força inconsciència del perill. El 1651, fins i tot es va fer una processó lluïda, amb assistència de filles de morts a la batalla. El mateix any, les forces reials establien un setge que va durar catorze mesos i que va obligar a capitular. Tots dos bàndols s’havien afeblit, Espanya havia perdut Portugal, Olivares, home dur, havia caigut en desgràcia, i la pau va propiciar que el mateix Consell de Cent es fes càrrec de les reparacions en la fortificació.

La Guerra de Successió és ja prou coneguda i ha estat també mitificada i tergiversada, el mateix que la dels Segadors, segons els interessos del moment i la correcció politica vigent. Catalunya havia començat amb una relació relativament bona amb el pretendent francès, però diferents circumstàncies, com ara les divergències amb el rei i amb el virrei, van acabar per fer decantar el suport vers el partit austriacista. L’arxiduc Carles d’Àustria entrava triomfalment a Barcelona, després d’un assalt al Castell –ja que la ciutat va rebre per totes bandes, com sol passar en la realitat, amb aquests afers- però cal dir, també, que la relació amb ell no va restar fàcil, tampoc, per a les institucions catalanes. 

Com es prou sabut, la situació internacional va variar amb la mort de l’emperador austríac Josep I, que va donar a Carles la corona, cosa que el va fer abandonar la causa hispànica. Davant la possible formació d’un gran imperi europeu, les potències aliades van negociar amb Lluís XIV, es va iniciar a la ciutat un duríssim setge i, com sabem, la història va acabar amb l’11 de setembre de 1714 i les seves seqüèl·les tràgiques. Cal dir que, més enllà de proclames heroiques, i tal com passaria amb la Guerra Civil, i penso, passa amb qualsevol guerra, molta gent volia ja la pau fos com fos, i es va anar adaptant a la nova situació, cosa que explica, entre d’altres circumstàncies, la represa econòmica del segle XVIII. 

La Guerra de Successió, més enllà del seu final i del que va comportar, va ser, a Catalunya, com moltes guerres, així mateix, una guerra civil, ja que durant el període austriacista hi va haver, també repressió i exilis. Això sembla que no es pot dir, segons on, i una vegada,  fa anys, en una xerrada sobre el castell em vaig haver de sentir que era perillós donar una visió d’aquesta mena dels fets, per part d’alguns progres poc documentats o interessats en reinventar la història a la seva manera, cosa absolutament freqüent i vigent.

El castell, a partir d’aleshores, serviria, com se sap, més que res, per vigilar i controlar la ciutat. S’hi van fer fortificacions i millores. Zermeño, un enginyer important de l’època, a qui es deuen moltes fortificacions importants, va reconstruir el castell, va fer construir una cisterna i li va donar, més o menys, el perfil actual. Com a anècdota curiosa, els anys 1792 i 1793, l’astrònom Merchán va utilitzar la torre de vigilància per obtenir les coordenades de Barcelona, en els treballs de mesura del quadrant de meridià, que portaria a establir la mesura del metre. El 1793, amb motiu de la guerra contra la Convenció, en el marc de la Revolució Francesa, el castell va iniciar el seu ús com a presó. El 1808, el capità general va ordenar el lliurament del castell a les tropes franceses, cosa que va desplaure molt Álvarez de Castro, el futur defensor de Girona que n’era el responsable. El castell va restar en mans franceses fins el 1814.

Durant el 1821, amb motiu d’una de les freqüents epidèmies, s’hi va instal·lar un campament sanitari. En aquells temps, també, es va prohibir pasturar i caçar en el recinte, cosa que fa pensar que la pràctica era habitual. Llevat de l’allotjament d’alguns presoners, les guerres carlines no van tenir incidència en el castell. El castell es va utilitzar per bombardejar Barcelona, sota el comandament d’Espartero, el 1842. Més endavant, durant el 1843, s’hi tornaria, amb motiu del motí de la Jamància. El bombardeig d’Espartero va ser molt colpidor i criticat, Jaume Balmes, tan oblidat avui, va publicar una mena de diàleg entre la ciutat i el castell en el qual aquesta es planyia de ser-ne l’esclava, una reproducció de la publicació es podia veure fins ara al museu del castell. Prim també va ser un dels ‘bombardejadors’ de la ciutat, cosa que s’obvia sovint, ja que, al menys que jo sàpiga, fins ara ningú no ha demanat, de moment, l’enderroc de la seva estàtua eqüestre de la Ciutadella. Prim, casat amb una dona amb una bona fortuna colonial, es pot dir que també va ser 'esclavista' però sembla que amb el López, marquès de Comillas, i l'enderrocament del seu monument, ja hem complert. 

La muntanya, però, s’utilitzava força com a indret d’esbarjo i agrícola. A mitjans del XIX es va instal·lar el telègraf al castell i els llamps continuaven donant molts disgustos. La seguretat de la zona militaritzada, i l’objectiu habitual de vigilar la ciutat va fer establir la prohibició de construir en uns 400 metres a l’entorn, tot plegat va fer que no es pogués urbanitzar el Poble-sec i que es fessin per l’entorn, tan sols, barraques, glorietes o berenadors, de molt poca alçada. L’any 1858 la torre va tornar a fer-se servir de talaia. Més endavant s’hi instal·laria un sistema de senyals, per informar del trànsit marítim, ideat pel pilot Agustí Mauri, interessant personatge, que caldria conèixer i reivindicar. Tenia un gran amor per la seva professió, l’any 1916 va ser rellevat per un mariner de l’Armada, però com que s’havia emportat els materials, que eren seus, va poder continuar amb la seva tasca, encara que sense sou!

L’any 1868 la Ciutadella es va lliurar a la ciutat, però el castell es continuava utilitzant com a presó i lloc d’execucions de persones que promovien revoltes o hi participaven, de forma real o suposada. Hi va haver intents militars d’apropar la població al castell, en ocasions com ara la festivitat de la Immaculada o el Dijous Sant; hi havia molta concurrència popular, -encara que no quedi bé dir-ho, ja que la tafaneria mou muntanyes de tots els colors-, i l’esposa del governador militar tenia cura dels ornaments i de l’organització. El valor estratègic de la fortificació havia perdut molta rellevància, a causa dels avenços en armament. 

A finals del XIX es va instal·lar una bateria més moderna en una de les pujades al castell. El 1892, amb motiu d’un atemptat, es va assassinar el sentinella del polvorí. El 1893 s’hi va executar Pallàs, que havia atemptat contra Martínez Campos. El 1893 es va donar garrot a Santiago Salvador, responsable de la bomba del Liceu. L’anomenat Procés de Montjuïc, motivat per l’esclat de la bomba de Canvis Nous, el 1896, va aixecar una gran polseguera i protestes, ja que es van constatar les tortures i els maltractaments indiscriminats. Va haver-hi cinc penes de morts per afusellament, moltes penes de presó desterrament, la ciutat havia crescut, els problemes socials i polítics eren freqüents, el desenvolupament de l’anarquisme, important. La repressió policial, sovint indiscriminada, contribuïa a exaltar els ànims, en lloc d’apaivagar-los i es va propagar la demanda d'enderrocament del castell, en diferents ocasions.

Durant els primers anys del segle XIX hi ha haver ja alguns projectes de cessió del castell a la ciutat. Però els fets de la Setmana Tràgica, amb l’execució de Ferrer y Guardia, personatge contradictori, d’idees arrauxades, però que en aquest cas va ser la víctima innocent de la situació, el 1909, va provocar una gran campanya europea en contra i va fer caure el govern Maura. Cal dir que Maura havia intentat, sense èxit, entomar el problema militar, amb les injustíssimes lleves, detonant del conflicte, sense èxit. La història de la Setmana Tràgica és, també, contradictòria, lamentable, complexa. En relació amb aquests fets, va existir un costum lligat a la picaresa habitual, que consistia en recollir herbes del lloc de l’afusellament i vendre-les a persones d’ideals anarquistes, com si fossin relíquies àcrates. Amb Ferrer i Guàrdia es van executar quatre persones més de les quals es parla molt menys. Ferrer i Guàrdia, a causa de la seva injusta mort, com passa amb tants personatges, ha estat molt mitificat i costa entomar-ne una biografia seriosa.

Amb motiu d’una forta epidèmia de grip es va tornar a muntar un campament sanitari a Montjuïc. La vaga general de 1919 va portar a la presó més de tres mil homes. També hi va haver allà presoners relacionats amb les guerres colonials, com ara José Rizal, independentista filipí, detingut a Barcelona i que va ser afusellat a Manila. El 1913 es va començar a parlar de l’exposició internacional, i el castell va tornar a ser tema de debat. Hi havia, com ara, partidaris d’enderrocar-lo, a causa de la seva història, i, també, partidaris de donar-li un contingut més cultural. Es tornava a parlar de tot plegat durant la República, quan el cop d’estat de 1936 va retornar el castell als seus usos més ombrívols. 

Hi va haver durant la Guerra un gran nombre de presoners del bàndol nacional, amb força afusellaments, com ara el d’un grup de persones de la cinquena columna, el 1938, entre d’ells una jove de vint-i-dos anys, Carmen Tronchoni, la valentia i el coratge de la qual va propiciar lloances de personalitats republicanes, fins i tot. Més endavant es donaria el seu nom a unes escoles de la secció femenina destinades a nens i nenes de les barraques. Les execucions de presoners van ser nombroses, algunes molt significades, com la del general Goded, i motiu de fortes diferències de criteri entre persones del govern republicà.

Acabada la guerra va continuar, com se sap, com a presó i lloc d’execucions habitual, sobretot de persones importants, mentre que les menys conegudes anaven a parar al camp de la Bota, perquè la mort, fins i tot la més injusta, tampoc no és igual per a tothom. El procés més emblemàtic va ser el del president Companys, personatge que caldria també estudiar a fons, més enllà de la glorificació inevitable que la seva mort ha propiciat. Fa anys va sortir un llibre sobre ell, 'La veritat no necessita màrtirs', d’Enric Vila, que intentava donar una visió més realista del personatge, visió que molta gent del carrer ja m’havia donat en diferents ocasions, però que va passa una mica de puntetes per les llibreries, perquè intentar parlar dels mites amb serenor és molt i molt difícil. El 1940, com se sap, es va instal·lar un monument als Caídos i se celebrava una missa dominical perpètua al fossat de Santa Elena, en memòria de les persones del bàndol franquista executades en aquell indret.

El castell es va continuar utilitzant com a presó militar fins l’any 1960, aleshores va passar a la ciutat, però amb moltes limitacions. L’exèrcit continuava gestionant el museu i conservant una zona pròpia. Al pati s’hi va instal·lar la famosa estàtua del general Franco, que va venir a inaugurar el Museu el 1963. Aquest museu militar no va ser pas el primer de la ciutat de Barcelona. Un financer, Estruch, havia reunit durant el segle XIX una col·lecció important d’armes, privada, però accessible als interessats. El senyor Estruch va haver de vendre-la, en urbanitzar-se la plaça de Catalunya i desaparèixer els terrenys on es trobava i la col·lecció va anar a parar... a França. En inaugurar-se el museu de Montjuïc es van reunir diferents col·leccions, privades, de l’ajuntament i de l’exèrcit.

El 1985 es va arranjar el Fossar de la Pedrera, per tal de recuperar la memòria de les persones del bàndol republicà executades i enterrades en aquell indret. Es va instal·lar també el mausoleu en record del president Companys. L’any 1980 el castell va presentar problemes d’humitat, molts objectes van ser desats en magatzems. No eren tan sols armes el que hi havia, sinó també maquetes, miniatures, pintures de Josep Cusachs, pintor-militar que es va formar durant un temps al taller de Simó Gómez, al Poble-sec, uns olis del segle XVI, alguns de Felip Ariosto, representant alguns Comtes de Barcelona, pedres provinents dels cementiris jueus... Una mica d’eclèctica barrija-barreja, doncs, sense un discurs museístic coherent, com diuen avui els experts. Cal dir que a principis del nostre segle es va destapar la caixa dels trons als diaris, amb escrits sobre alguns continguts del museu, la poca presència objectiva de la història i el manteniment en el pati, durant molt de temps, ja durant la transició, de la famosa estàtua eqüestre.

Malgrat les remodelacions i els intents de donar al museu un contingut més didàctic, malgrat algunes carnavalesques teatralitzacions, d’aquestes que ara ens engalten a tort i a dret, la cosa no ha tirat endavant. La funció i els usos del castell aixequen polseguera, desvetllen molta polèmica i demagògia, també. Hi ha partidaris d’enderrocar-lo. Personalment, no entenc l’afany enderrocador envers els edificis, per negra que sigui la seva història, la iconoclastia em resulta inquietant. Al capdavall, negra i contradictòria és la història de la humanitat, les glorificacions i mitificacions s’esberlen amb una mica d’objectivitat històrica. 

Jo crec que el castell ha d’acollir tota la seva història, amb una visió acurada, però el més objectiva possible de la seva relació amb la ciutat, recordar totes les víctimes, més o menys innocents, admetre que les armes han estat també part de la vida dels homes i no bandejar-les perquè ens desplauen, sinó situar-les en el seu context, i prioritzar la ciutat i els seus habitants i la seva relació amb Montjuïc, per sobre dels interessos turístics d’avui, tan aclaparadors i que motiven una frivolització immensa de l’art i de la història. 




He de fer constar que he tret moltes d’aquestes dades del llibre de 1960, Historia de Montjuïc y su castillo, de l’historiador Pere Voltes, editat per l’Ajuntament de Barcelona, llibre on molta gent ha begut i que mereixeria una reedició actualitzada.